Ekonomi

Rusya, Baltık Limanı Genişlemesiyle Tahıl İhracatını Artırmayı Hedefliyor

Dünyanın en büyük buğday ihracatçısı olan Rusya, 2030 yılına kadar tarım ürünleri ihracatını %50 artırmak amacıyla Baltık Denizi limanlarını genişletiyor. Bu stratejik hamle, Ukrayna ile devam eden çatışma nedeniyle giderek daha riskli hale gelen Karadeniz rotalarına olan bağımlılığı azaltmayı hedefliyor.

Rusya, 2023/24 sezonunda en az 72 milyon metrik ton tahıl ihraç etti ve şimdi Latin Amerika ve Afrika’daki yeni pazarlara yöneliyor. Bu çeşitlendirme stratejisi, geleneksel tahıl pazarları olan Kuzey Afrika ve Orta Doğu’dan uzaklaşıyor.

Karadeniz’de birkaç terminale sahip olan devlet kontrollü tarım konglomerası OZK’nın başkan yardımcısı Ksenia Bolomatova, Soçi’deki bir sektör toplantısında bu genişlemenin gerekliliğini vurguladı. Geçen yılki rekor hasadın, Rusya’nın mevcut ihracat yükleme kapasitesinin yetersiz olduğunu kanıtladığına dikkat çekti.

Bu sorunu çözmek için Rusya, St. Petersburg yakınlarındaki Finlandiya Körfezi’nde iki büyük liman açtı: Vysotsky ve Lugaport. Vysotsky, Nisan 2023’te tahıl sevkiyatına başlarken, Lugaport Haziran 2024’te faaliyete geçti ve sahibi Novotrans’ın açıklamasına göre 2025 başlarında 7 milyon ton kapasiteye ulaşması bekleniyor.

IKAR tarım danışmanlık şirketinden Dmitry Rylko, bu iki limanın yıllık 15 milyon tona kadar tarım ürünü ihracatını işleyebileceğini belirtti. Bu, Rusya’nın 2024/25 sezonu için öngörülen 60 milyon ton tahıl ihracatının önemli bir bölümünü temsil edecek.

Ayrıca, özel bir firma olan Primorsky UPK, Primorsky limanında 5 milyon ton kapasiteli bir tahıl terminali inşa etmeyi planlıyor. Bu, Rusya’nın son iki yıldaki rekor hasatların ardından liman kapasitesini genişletme girişiminin bir parçası. Özellikle Baltık Denizi terminallerinin daha hızlı büyümesi bekleniyor.

Novotrans, Baltık Denizi terminallerinin kapasitesini genişletmenin önemini vurgulayarak, bunun ekonomik, ulaşım güvenliği ve egemenlik meselesi olduğunu belirtti. Baltık Denizi kıyı şeridinin çoğunlukla NATO üyesi ülkelerin kontrolünde olmasına rağmen, bölgedeki Rus ticaret akışları ve sevkiyatları büyük aksamalarla karşılaşmadı.

Buna karşılık, Karadeniz’de küresel tahıl arzını azaltma riski taşıyan artan aksamalar yaşandı. Dünya Bankası’nın yakın tarihli bir raporu, iki hafta önce Mısır’a tahıl taşıyan bir Ukrayna gemisinin füzeyle vurulduğu bir olayı vurguladı. Ağustos ayında, Ukrayna kuvvetlerinin tahıl aktarımı için de kullanılan Port Kavkaz’da yakıt tankları taşıyan bir feribotu batırdığı bildirildi.

2023/24 sezonunda Rusya deniz yoluyla 62 milyon ton tahıl ihraç etti ve bunun %90’ı Karadeniz üzerinden gerçekleşti. Ancak Baltık Denizi altyapısının büyümesiyle bu payın azalması bekleniyor. Geçen sezon Baltık Denizi limanları 1,5 milyon ton tahıl yükledi, bu bir önceki sezona göre üç kat artış gösterse de Rusya’nın toplam ihracatının sadece %2,4’ünü oluşturuyordu.

Gazprombank başkan yardımcısı Darya Snitko, Baltık’ın tahıl ihracatı için lojistik avantajlarını vurguladı ve daha büyük gemileri işleme kapasitesinin maliyetleri düşürmeye yardımcı olabileceğini belirtti. Baltık Denizi limanları, Akdeniz ve Asya dışındaki Afrika’ya yapılan sevkiyatlar için giderek daha rekabetçi hale geliyor.

Lojistik şirketi Rusagrotrans’a göre, Vysotsky halihazırda Cezayir, Brezilya, Küba, Mali, Meksika, Fas, Nijerya ve Tunus gibi çeşitli ülkelere tahıl ihracatına başladı.

Reuters bu makaleye katkıda bulundu.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

cubukajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu